Сучасний школяр повинен бути компетентною особистістю, в якій співзвучно існують гуманітарні та природничі якості, виховані й виплекані на патріотичних традиціях, сформованих багатьма поколіннями українців. Учителі географії постійно перебувають у невпинному творчому пошуку інноваційних методів навчання з метою зацікавлення школярів предметами, оновленими сучасними досягненнями науки та втіленням їх у повсякденну діяльність, спрямовану суспільними потребами. Саме такою формою роботи є виїзні творчі семінари, які вже кілька років практикує М'ялковська О.Я., методист комунальної установи «Борщівський РМК»
Нещодавно на теренах древнього Львова пройшов виїзний районний семінар-практикум на тему «Формування компетентної особистості інноваційними формами роботи». Учасників семінару гостинно прийняв навчально-виховний комплекс «Школа – садок «Софія» з поглибленим вивченням іспанської мови», який очолює Синя І.А., за фахом вчитель географії. Презентуючи «Формулу компетентності у вимірі вимог нового змісту освіти сучасного навчального закладі», директор школи продемонструвала , як звичайна міська школа за короткий час перетворилась на заклад, де запанували творчість та ініціатива, дбайливість та компетентність. Навчальні заняття тут раціонально пов’язані з позакласною роботою. У НВК працюють гуртки, де кожен школяр може реалізувати свої креативні потреби, є два шкільні музеї. Музей історії школи розповідає не тільки про історію цього конкретного закладу, але й про розвиток шкільництва на Львівщині після Другої світової війни. Експозиції іншого музею, який має звання «Народного», зібрали зразки одягу, в якому ходили львів’яни, посуду, яким вони користувались, іграшки, якими бавились діти (до речі, там є і стародавня солом’яна лялька, яка, як розповідають, старіша від ляльки-мотанки), прикраси, якими хизувались панянки і прикрашали себе молодики…. Про це ми дізнались з доробку члена Спілки художників України, голови Спілки народних майстрів Краковецької З.Р. «Наша спадщина в народному музеї етнографії і побуту».
У кожному класі учасників семінару зустрічали допитливі дитячі очі, доброзичливі усмішки і цікаві розповіді. Приємно було почути, що вони знають про існування знаменитої Кришталевої печери – однієї із візитівок Борщівшини. Плекаємо надію зустріти цих гостинних людей на святі Борщівської вишиванки.
Вечір цього дня завершив проект «Салон педагогічних інновацій»: Природа. Творчість. Краса», оснований на досвіді роботи педагогів НВК «Софія» та географів Борщівщини з формування компетентностей особистості засобами театрального мистецтва. Він включав повідомлення вчителя географії Кривченської ЗОШ І-ІІІ ступенів Бугери О.С., театральну екскурсію, яку провела мистецтвознавець Хилюк М.І., та відвідування вистави у знаменитій Львівській опері. Сценічна кантата «Карміна Бурана» – це написана середньовічною латиною загальноєвропейська поезія, яка торкається всіх ланок життя: держави, церкви, людини. Характерний для мистецтва середніх віків образ – колесо Фортуни, що символізує неминучу і безжалісну долю, - вразив найбільше.
Наступного дня М’ялковська О.Я., методист з географії комунальної установи « Борщівський РМК» у виступі «Географічна освіта як основа формування ключових компетентностей учнів» націлила учасників семінару на розгляд інноваційних навчальних технологій як основи модернізації змісту географічної освіти.
Вчитель географії Ланівецької ЗОШ І-ІІ ступенів Бира Л.М. провела географічну студію «Краєзнавство і туризм як ефективний засіб формування особистості школяра». Інтерактивні форми «WEB-2 –епізод» у роботі вчителя-предметника продемонстрували вчителі Зуляк Г.В, (Гермаківська ЗОШ І-ІІІ ступенів) та ПоберН.П. (Глибочецька ЗОШ І-ІІІ ступенів). Барвистий калейдоскоп «Я- географія» показала Андрусик О.П., вчитель географії Бабинецької ЗОШ І-ІІ ступенів. І все це відбувалося на тлі старовинної архітектури Львова, супроводжувалось відвідуванням соборів, церков, музеїв. У підсумку роботи були вироблені рекомендації.
Культурна програма включила в себе відвідування Музею кави та Музею шоколаду з дегустацією експонатів, «Музею -Аптеки», відомої «Криївки», куди зайти можна тільки за паролем. Дорогою до Високого Замку зустріли чорнолицього Сажотруса. На багатьох вулицях лунали музика й пісні самодіяльних митців і просто любителів співу. Екскурсія містом завершилася Собором св. Юра і покладанням на Личаківському кладовищі квітів на могилу Володимира Івасюка – співучого серця Львова й України.
Модератором проекту виїзного семінару-практикум був заступник директора Тернопільського ОКІППО Ігор Михайлович Вітенко, завдяки якому учасники семінару опанували методику розширеного застосування краєзнавчого принципу для формування географічних знань та виховання національної свідомості, й патріотичних почуттів школярів, а сам семінар-практикум пройшов не тільки результативно й конструктивно, але й хвилююче, вражаюче, що надовго залишається в пам’яті.
Рекомендації та матеріали виїзного семінару -практикуму розміщені на сайті вчителів географії Борщівщини
|